Maatschappijvisie
Bureau Beckers is opgericht vanuit een visie op de maatschappij, en biedt zorg aan cliënten om deze visie in de praktijk te kunnen brengen.
Onze overtuiging is dat optimale zelfredzaamheid en maatschappelijke deelname in verbinding, de belangrijkste voorwaarden zijn voor het welzijn van de mens. Bureau Beckers wil dit mogelijk maken voor mensen uit onze doelgroep in de regio door samen met onze cliënten te werken aan hun netwerk, vaardigheden en zingeving.
Privacyverklaring
Bureau Beckers is constant bezig haar zorgverlening beter af te stemmen op de wensen en behoeften van haar klanten. Dit doen wij altijd binnen de wettelijke kaders. In mei 2018 wordt één zo'n kader aangepast: de privacywetgeving wordt in heel Europa geharmoniseerd en aangescherpt. Om deze reden hebben we onze werkwijze rond gegevensverwerking tegen het licht gehouden en een aantal wijzigingen aangebracht. Hier kun je lezen wat je van ons mag verwachten op het gebied van omgaan met jouw privacygevoelige gegevens.
Wij hebben van onze cliënten enkele gegevens nodig. Deze vragen we tijdens de aanmeldprocedure op. In ons aanmeldformulier kun je lezen welke gegevens dit zijn en waarvoor ze nodig zijn. We vragen nooit om meer gegevens dan we nodig hebben voor een goede zorgverlening en een goede administratieve afhandeling van de financiering hiervan.
Alle cliënten en/of hun wettelijk vertegenwoordigers kunnen de gegevens die we over hen hebben opgeslagen inzien. Hiervoor kun je toegang krijgen tot ons cliëntvolgsysteem. Vraag je begeleider om een account in het systeem, en wij zorgen dat deze voor je wordt aangemaakt.
Begeleiders van Bureau Beckers bespreken soms onderling de begeleiding van een cliënt. Dit doen we in het kader van het verbeteren van jouw begeleiding of van onze zorgverlening in het algemeen. Ook medewerkers die jou niet begeleiden, gaan vertrouwelijk met jouw gegevens om. Mochten we een casus bespreken met mensen van buiten onze organisatie, dan doen we dat alleen geanonimiseerd.
Soms heeft jouw begeleider namens jou contact met andere instanties. Ons beleid is dat we dat alleen doen met jouw instemming, en wanneer mogelijk altijd terwijl jij er zelf bij bent. We delen geen gegevens met andere instanties. Als instanties om gegevens over jou vragen, dan geven we die aan jou, en bepaal je zelf of je die doorgeeft aan derden.
Wij maken voor onze bedrijfsvoering gebruik van enkele systemen, zoals ons administratiesysteem en ons cliëntvolgsysteem. Met de toeleveranciers van zulke systemen hebben wij verwerkersovereenkomsten. Dit betekent dat onze toeleveranciers garant staan voor de goede bescherming van jouw gegevens. We slaan ook enkele gegevens op op onze lokale server. Deze bevatten geen herleidbare cliëntgegevens.
Kernwaarden
De onderstaande vijf kernwaarden geven aan waar wij voor staan. Deze dingen doen we niet in de eerste plaats omdat de klant het van ons vraagt, maar omdat wij vinden dat de cliënt het nodig heeft. Deze kernwaarden geven het kader aan waarbinnen wij onze dienstverlening realiseren, rekening houdend met wat onze klant van ons vraagt.
- Het is voor onze cliënten belangrijk om zelfredzaam te zijn en aan
de maatschappij deel te kunnen nemen.
Daarom zijn onze trajecten eindig en werken we zo snel mogelijk toe naar afbouw van begeleiding of overstappen naar lichtere vormen van begeleiding. - Het is voor onze cliënten belangrijk om zorg te krijgen die
aansluit op de kern van de problematiek. Dit is voor een deel van onze
doelgroep niet vanzelfsprekend omdat hun problematiek maakt dat zij
zelf lastig kunnen aangeven (of inzien) wat de kern van de problematiek
is.
Daarom helpen wij cliënten die bij ons komen met een complexe zorgvraag of waarbij wij in de begeleiding merken dat er onderliggende problematiek speelt, met het verhelderen van die problematiek en zo nodig met het vinden van passende zorg buiten Bureau Beckers. - Het is voor onze cliënten belangrijk om zich bij de begeleiding
veilig te voelen.
Daarom zorgen wij dat iedere cliënt ten minste twee begeleiders kent. - Voor ons is ieder mens gelijkwaardig. Wel ervaren onze cliënten
een gebrek aan regie in het leven.
Daarom richten wij ons samen met de cliënt op het vergroten van de zelfregie. Daarbij is de diagnose niet leidend. - Het is voor onze cliënten belangrijk dat veranderingen in hun
leven die leiden tot andere zorgbehoeften tijdig gesignaleerd worden,
zodat daar passende actie op kan worden ondernomen.
Daarom bieden wij cliënten die geen acute zorgvraag (meer) hebben, maar die wel moeite hebben met het signaleren van deze veranderingen, en van wie het eigen netwerk dit niet kan oppakken, waakvlambegeleiding.
Kwaliteitsspeerpunten 2019
Om onze kwaliteit te verhogen, werken we in 2019 aan de volgende verbetering:
- Betere kwaliteit door betere samenwerking, zowel met elkaar als met betrokkenen buiten Bureau Beckers.
- Betere begeleiding door aandacht voor actuele ontwikkelingen en nieuwe methoden en technieken.
- Passende begeleiding voor iedere cliënt door regelmatige bespreking in onze cliëntbesprekingen.
- Goed omgaan met publieke middelen door te borgen dat trajecten worden afgeschaald zodra dit mogelijk is.
- Beter beleid door structureel betrekken van medewerkers en cliëntenraad.